Saturday, October 11, 2014

TUNANG AWAL – ANTARA LANGKAH MENGELAKKAN GEJALA REMAJA GEDIK



TUNANG AWAL – ANTARA LANGKAH MENGELAKKAN GEJALA REMAJA GEDIK

Bersempena dengan majlis qurban dan aqiqah di hari raya Eidul Adha kelmarin, RPWP mengambil peluang untuk mengadakan majlis pertunangan 8 pasang anak-anak kami secara tertutup. Ini adalah kumpulan kedua yang kami tunangkan pada usia awal untuk menstabilkan ‘emosi remaja’ mereka dalam urusan menentukan pasangan.


Hari ini anak-anak terdedah dengan pelbagai pancaroba dan gejala yang menyebabkan terbitnya keinginan mereka terhadap hubungan kelamin pada usia yang sangat awal. Dapatan dari pengalaman dan kajian kami menunjukkan gejala ini mula berlaku samada secara suka maupun paksa seawal usia 5-6 tahun, iaitu ketika mereka belum akil baligh lagi. Kerana itu mereka mengamalkannya tanpa risiko hamil dan tanpa pengetahuan ibu bapa.

Sebaik sahaja mereka mencapai tahap puberty, aktiviti ini dengan segera dikesan melalui kehamilan tanpa persediaan. Lalu berlakulah gejala buang bayi, pengguguran haram dan sebagainya. Bukan itu sahaja, remaja ini malah terdedah kepada masalah gila seks, sehingga wujud rasa ketidakpuasan dalam hubungan seks normal kerana terlalu rancaknya amalan seks bebas sejak kecil lagi.

Pengalaman kami menunjukkan ada nafsu gadis seumur 15 tahun yang hanya mampu dipenuhi nafsunya dengan 8-10 lelaki dalam satu malam. Tanpanya, dia terpaksa memuaskan nafsu dengan cara onani yang luar tabi’e. tidak lagi onani dengan jari, tetapi dengan tangkai gayung dan memakan masa lebih sejam untuk memuaskan nafsunya di bilik air untuk ber’onani.

Tanpa kawalan, gejala ini pasti akan memusnahkan generasi. Anak gadis hanya memikirkan seks semata-mata sehingga akhlaknya menjadi amat rosak dan tiada yang sudi mengambil sebagai isteri. Jika sempat berkahwin juga akan menjadikan ia seorang yang gila seks, tidak puas dengan seorang suami bahkan sering berakhir dengan perceraian.

MUNAKAHAT - SUNNAH NABI S.A.W. DAN ADAT ORANG LAMA

Pernikahan Rasulullah SAW dengan Aishah r.a. yang masih dikatakan kanak-kanak itu berlaku setelah baginda mendapat wahyu. Islam masih terlalu awal dan belum sempurna lagi waktu itu. Tentunya pengaruh jahiliyah masih menebal dalam masyarakat Arab ketika itu.

Sunnah besarnya ialah perkahwinan berlaku di antara keluarga sahabat dan kerabat terdekat, yang saling memahami dan bertolak ansur. Di situ berlaku pernikahan di usia muda, nikah gantung (Khitbah), pertunangan yang dirahsiakan, dan pernikahan yang diisytiharkan serta dipermudahkan. Semua itu bertujuan untuk mengelakkan zina, memberi peluang kepada lelaki dan wanita menjadi ubudiah Allah yang fitrah, mengecapi bahagia bersama pasangan masing-masing, untuk merapatkan hubungan kekeluargaan dan juga untuk mengembangkan zuriat.

Dahulu nenek dan atuk kita berkahwin pada umur 12-15 tahun dan itu adalah normal. Hari ini, anak kita berkahwin umur 25 tahunpun sudah diejek "dah gatal sangat". Orang lama dahulu dinikahkan ibubapa dengan cara yang mudah dan maskahwin yang rendah. Perkahwinan amat terikat dengan keputusan keluarga dan menjadi agenda yang memperkuatkan tali kekeluargaan.

Orang dahulu lebih melihat kepada kerajinan kerjatangan bakal suami yang nak dijodohkan dengan anaknya. Jika muka selalu nampak dalam rewang, jika selalu turun tangan menggali kubur semasa kematian, jika sering kelihatan di barisan hadapan solat jemaah di masjid, selalu dengar dia bertakbir raya di masjid, berzanji juga sering berpeluh di kebun, maka itu sudah memadai untuk bapa si dara menerima pinangan Si Bujang. Tidak lancar bertahlil, membaca yasin, berzanji dan takbir raya juga bersilat adalah ukuran kerendahan nilai seorang teruna.

Selepas bernikah, orang dahulu tinggal bersama keluarga buat seketika dan kemudian pindah di rumah sendiri, samada rumahsewa atau membina sendiri secara berdikit-dikit. Boleh sahaja hidup tanpa perabot, duduk di lantai dan sekadar katil, tilam dan perkakasan memasak yang menjadi hadiah perkahwinan. Dari rumah kosong berdikit-dikit suami bekerja mencari nafkah, isteri berusaha menjimat-jimat penggunaan. Satu tahun 1 almari dapat dibeli, bekerja 2 tahun untuk simpanan membeli peti sejuk dan sebagainya.

TREND PERKAHWINAN ZAMAN INI

Hari ini ada ibubapa sendiri yang mahu melihat lelaki yang bakal menikahi anak gadis mereka sudah ada rumah, lengkap dengan perabot, mesin basuh, dapur dan lain-lain hiasan rumah, harus ada kerja tetap, sudah ada kereta dan sebagainya. Semangat kerjasama dan perkongsian sebagai suami isteri melalui pencarian secara berdikit-dikit seperti orang dahulu sudah kurang sekali. Kasih sayang berumahtangga juga semakin cepat meluntur.

Keruntuhan rumahtangga berkait rapat dengan isu kegagalan perlaksanaan RUKUN NIKAH secara aktual seperti yang telah kami kongsikan dalam bab munakahat yang lepas. Dalam isu hari ini, ingin kami kupaskan peranan WALI kerana dalam rekod kami, banyak perceraian berlaku juga kerana kegagalan FUNGSI WALI. Mereka hanya hadir semasa majlis akad nikah sahaja tetapi tidak berfungsi sepanjang pernikahan itu berjalan (perkahwinan).

Peranan wali ini sememangnya menikahkan anak gadis mereka. Ada lelaki yang menjadi pilihan mutlak wali dan dipersetujui oleh anak gadisnya. Namun pada hari ini ramai juga anak gadis pulang membawa calon suaminya untuk diperkenalkan pada ibubapa. Lebih sedih lagi bila ada anak gadis bawa calon suami dan ‘anak atau kandungan' hasil dari hubungan terlarang mereka sebelum pernikahan.

Hari ini kononnya teknologi dan zaman sudah berubah. Semua urusan perjodohan sudah dijalankan sendiri oleh anak. Mereka cari calon, bahkan ada anak yang menetapkan segala-galanya. Bapa hanya pasang badan jadi wali semasa nikah sahaja. Bila dah jadi begitu, jika sampah, tupai atau musang yang dibawa oleh anak, bapa terpaksa telan juga untuk dinikahkan dengan anaknya.

Kerana itu ada anak yang bawa pulang lelaki berlainan bangsa dan agama sebagai calun, bahkan datangnya pun sudah macam suami isteri lagaknya. Jika dihalang, anaknya pula lari dan tukar agama. Jika diteruskan, sebahagiannya (bukan semua) seperti boleh dijangka bakal dicerai atau dianiaya pula nanti. Inilah akibat menuruti keinginan anak yang terlalu mengikut nafsu kerana wali tidak memainkan peranan.

Tanggungjawab bapa menjodohkan anaknya. Memang nampak tradisional tetapi seorang bapa adalah lebih mengenali anaknya sendiri. Ibarat pemain bolasepak yang memerlukan perancang yang berdiri di tepi padang. Padahal setiap pemain adalah bertahap professional. Juga mengapa kita perlukan cermin jika kita kata kita mengenali diri sendiri? Itulah peranan Bapa atau Wali, menjadi cermin yang jujur untuk anak-anak mereka. Tiada bapa yang sengaja tergamak membuat keputusan untuk menganiaya anak mereka sendiri.

KETIDAKPASTIAN CALUN PASANGAN ANTARA PENYEBAB GEDIK

Masalah timbul apabila anak terpaksa mencari jodoh mereka sendiri. Bermulalah aktiviti "pemasaran dan lelongan peribadi” kerana risau tidak ada yang mahu. Sebaliknya di zaman dahulu, ibubapa yang melakukan kerja penjodohan itu. Sebab itulah acara kemasyarakatan menjadi landasan terbaik untuk bakal-bakal mertua mencari bakal-bakal menantu.

Pencarian mereka berdasarkan DUA PENILAIAN iaitu yang RAJIN BEKERJA dan yang BOLEH DIPERCAYAI. Itulah sunnah yang telah Nabi Syuib a.s. lakukan terhadap nabi Musa a.s. Maskahwin paling utama ialah kedua-dua ciri itu sahaja. Kemudian diikuti dengan tahap ilmu di dada dan tahap ketaatan calun menantu.

Wali yang benar-benar bertanggungjawab akan mengaturkan jodoh anak-anak dan tidak akan lepas tangan, tidak akan berundur sekalipun dikatakan kolot. Sedari anak kita kecil, harus beritahu mereka agar tidak perlu risau tentang jodoh kerana itu urusan walinya. InsyaAllah anak kita boleh fokus dengan urusan pelajaran atau kerja mereka. Tidaklah nanti mereka merewang untuk ‘memasarkan diri’ dan menggedik untuk mengisi ketidakpastian dalam hidup mereka.

Cuba bayangkan mengapa orang berebut-rebut di depan kedai tudung Fareeda? Itu kerana mereka merasakan tudung yang dijual dengan tawaran istimewa itu seakan tidak mencukupi jika mereka terlambat. Cuba jika semasa orang lain berebut itu, kita telah membuat tempahan awal dan telah diasingkan (reserved). Ketika itu kita hanya senyum melihat semua orang bercakaran dan bertumbuk untuk berebut tudung yang telah tersedia untuk kita kerana tempahan awal itu.

Itulah analogi PERTUNANGAN awal yang kami jalankan. Anak-anak RPWP ditunangkan mengikut pasangan yang mereka inginkan. Anak-anak lelaki kami didik agar memenuhi ciri lelaki yang berwibawa sebagai suami dan ayah. Anak nisak pula harus berusaha menampilkan potensi sebagai isteri dan ibu yang baik. Jika mereka telah menunjukkan minat, mereka akan sampaikan kepada kami dan kami akan lakukan penapisan lalu tanyakan kepada wali mereka (jika masih ada).

Buat masa ini, belum ada penolakan kerana anak-anak dididik untuk menerima dengan redha pengaturan dari wali mereka. Setelah semua pihak bersetuju, itulah ketetapan yang kami angkat menjadi satu PERTUNANGAN. Sarung cincin dan sebagainya hanya sekadar adat kita sahaja. ADAT NABI (sunnahnya) ialah merahsiakan pertunangan dan mengumumkan pernikahan.

Sebab itu anak-anak RPWP tidak ikut beratur dan berebut-rebut membuat pemasaran "body" untuk mencari calon suami yang mereka risau tidak cukup. Sebaliknya mereka tenang menutup aurat sepanjang masa demi menjaga hati pasangan dan bakal mertua. Sama seperti mereka yang tidak ikut berebut tudung Fareeda kerana telah membuat tempahan awal. Jika ditunggu sehingga anak dara kita habis Ph.D, Master ataupun ijazah baru nak dijodohkan, pada ketika itu mungkin ratusan zina telah berlaku.

KESIMPULAN

Untuk melariskan produk, kadangkala penjual sanggup izinkan pembeli "test drive" bagi meyakinkan mereka. Adakalanya pembeli tidak belipun kereta yang dipandu uji, tetapi membeli unit lain dari model yang sama. Oleh itu, sepanjang tempoh bertunang, anak-anak RPWP tidak langsung dibenarkan berdating, kecuali pertemuan dengan bersaksikan murobbi/ mahram. Tidak juga boleh berhubung secara langsung kecuali melalui walinya. Mereka bersuai kenal dalam keadaan terpantau dan berwali.

Kami memang kolot dengan mengaturkan jodoh anak kami. Tetapi kami tidak menghalang perkahwinan anak kami semasa mereka sangat memerlukan perkahwinan itu dari segi biologi, psikologi mahupun sosiologi. Pertunangan akan berakhir apabila kedua-dua pihak bersedia untuk berumahtangga sekalipun umur mereka masih muda lagi.

Biarpun mereka berkahwin muda, tetapi kami akan sentiasa membimbing mereka secara berjemaah, juga membantu menyelesaikan sebarang kebingungan mereka sepanjang melayari bahtera perkahwinan sehingga mereka berumur 40 tahun. (QS:46,Al Ahqaaf 15).

Air itu keperluan hidup dan sifatnya mengalir, jika dihalang ia tetap mencari ruang untuk keluar. Jika diempang ia akan naik dan sampai masanya jika tidak dilepaskan, ia akan memecahkan empangan itu lalu bertukar menjadi bencana KEPADA SEMUA. Begitulah juga nafsu dan ilmu yang juga bersifat seperti air. Ia tidak boleh dihalang tetapi boleh dialirkan.

Jangan biarkan air menguruskan alirannya sendiri. Sebagai wali, kitalah yang menguruskan aliran itu agar kebaikan itu tidak bertukar menjadi bencana. Permudahkan pernikahan dengan mahar yang sangat ‘bernilai’ walaupun tidak semestinya mahal.

Saidina Ali r.a. hanya memberikan mahar Al-Quran sahaja. Bukan naskahnya tetapi penguasaan ilmu Al-Quran itu sendiri, kerana ketika itu Al-Quran masih belum dimusyhafkan lagi. Ikuti juga sunnah Nabi Syuib a.s. yang hanya meminta lelaki yang rajin bekerja dan boleh dipercaya daripada nabi Musa a.s..

Aturkanlah perkahwinan walaupun ia nampak kolot. Kerana yang kolot itulah yang dilakukan oleh junjungan nabi-nabi dan orang-orang tua kita dahulu, dan ia telah terbukti memberikan hasil yang sejahtera.

Kudap munakahat,
WARGA PRIHATIN

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More