Friday, August 8, 2014

Berkat Kesabaran Ibu dan Ayah


Berkat kesabaran ibu dan ayah..
 
Melihat seorang pemuda yang sangat kuat berdakwah semasa kami bersama dalam program dakwah dan amal masjid di akhir Ramadhan baru ni. Berebut-rebut untuk khidmat masak. Setiap kali program masjid kita gilirkan orang yang memasak. Dia ingin masak 2 hari berturut-turut sedangkan Bulan Ramadhan..

Jadi kami lelaki belajar memasak. Saya mula belajar memasak masa umur 12 tahun. Sebulan sekali mesti kena masak. Bertukar kawan memasak menyebabkan kami dapat belajar memasak disamping belajar iman dan agama bersama orang lama-lama. Tapi tidaklah potong bawang cantik dan kemas macam orang perempuan. Best keluar jalan Allah.

Pemuda tadi sangat kuat dan josh dalam dakwah. Dia baru berkahwin dengan seorang hafizah Al-Quran dulunya kakitangan saya..

Dia bangun malam menangis pada Allah. Dan menjadi ketua dalam jemaah saya. Suka bergurau tapi sangat tegas walaupun masih muda.
Saya tanya padanya memang baik ko ni dari kecil ni. Untung isteri kau. Mereka berdua sangat kuat berjuang untuk kerja dakwah.

Jawabnya, eh tidaklah. Dulu saya ni hyperaktif. Mak ayah memang stres. Sangat nakal. Tak reti duduk diam. Jatuh dan macam-macam. Bukan aktif biasa...

Hafizah Al-Quran isterinya juga orang baik. Orang keliling agak risau lambat kahwin. Tapi saya ucapkan tahniah padanya kerana dia benar-benar mendapat suami yang sangat baik dan istiqamah atas kerja dakwah ini. Juga berkat doa dan kesabaran dan kebaikannya Allah berikan yang terbaik buatnya...

Kadang-kadang kita tak faham dan marah anak melompat, terbang sana sini, nakal katanya. Malu rasa bila anak buat perangai kecil-kecil...berkat doa, dakwah, sabar akhirnya menjadi anak paling hebat bukan dikalangan adik beradik tetapi menjadi berlian permata dalam umat ini.

Kita marah anak-anak sibuk nak dukung, nak panjat, nak bercakap tak berhenti, esok akan tiba satu masa rumah kita sunyi jerrr...anak-anak semua dengan kawan kawan, belajar jauh-jauh dan akan hidup dengan keluarga masing-masing.....

Hafizah tadi dulu kecil-kecil boleh tahan nak jaganya.pun masa kecil-kecil ibunya sangat tegas sayang padanya.... Berkat doa mak ayah dan usaha dakwah tanpa henti. Allah temukan keduanya dan menjadi asbab hidayah..

Siapa tahu anak paling nakal rupanya Allah nak dia mendapat didikan dan doa dan tangisan dari ibubapanya sehingga dia dididik dengan sebaiknya.

Siapa tahu lambat kahwin rupanya Allah hadiahkan perkahwinan yang sebenarnya..

Siapa tahu lambat dapat anak rupanya bakal Daie besar....

Siapa sangka gagal dalam peperiksaan beberapa kali rupanya bakal jadi seseorang yang hebat

Siapa sangka setiap hari kena maki dan dihina dalam pekerjaan dan perniagaan rupa-rupanya, Allah nak dia jadi kuat dan bersyukur dan lebih menyayangi orang susah ketika dia senang nanti...

Itulah kasih sayang Allah kepada kita - ebit lew

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More